Revista romana pentru protectia si securitatea datelor cu caracter personal, GDPR nr. 2/2021

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Pret: 50 Lei In stoc

Cod produs: C35

Descriere:

  • Titlu: Revista GDPR nr. 2/2021
  • Pret: 50,00 RON
  • ISBN: 2668-69962102
  • Format: Academic
  • Pagini: 148
  •  Cuprins
  •  Rasfoieste

CUPRINS

  • NR. 2/2021 - Raul Felix Hodoş - Bună. Ce faci?” „Mulţumesc, bine!”
  • NR. 2/2021 - Gabriel Niţă - Impactul inteligenţei artificiale în prelucrarea datelor cu caracter personal
  • NR. 2/2021 - Mihaela Bălău - Operatorul de date, operatorii asociaţi şi persoana împuternicită – în lumina orientărilor recente ale EDPB
  • NR. 2/2021 - Silviu-Dorin Şchiopu - Despre legalitatea prelucrării prin consultare în cursul stării de alertă a unor date cu caracter personal de către unităţile de alimentaţie publică: certificatul digital al UE privind COVID
  • NR. 2/2021 - Marius Dumitrescu - Implementarea directivei NIS şi a Regulamentului European pentru Protecţia Datelor în domeniul sănătăţii în România
  • NR. 2/2021 - Vasile Adrian Cămărăşan - Operator vs. Persoană împuternicită: roluri în prelucrarea datelor cu caracter personal
  • NR. 2/2021 - Ionuţ Savu - Legalitatea prelucrărilor datelor cu caracter personal: atribuţie legală şi interes public, între teorie şi realitate
  • NR. 2/2021 - Daniela-Irina Cireaşă - Impactul Regulamentului European nr. 679/2016 asupra activităţii operatorilor de date personale din România la 3 ani şi jumătate de la punerea în aplicare
  • NR. 2/2021 - Nicolae Ploeşteanu, Darius Fărcaş - Aplicarea Regulamentului General privind Protecţia Datelor activităţilor de prelucrare a datelor în domeniul securităţii şi siguranţei naţionale
  • NR. 2/2021 - Ioniţa Cochinţu - Protecţia datelor în contextul prelucrării datelor cu caracter personal de către autorităţile competente în scopul prevenirii, descoperirii, cercetării, urmăririi penale şi combaterii infracţiunilor sau al executării pedepselor, măsurilor educative şi de siguranţă, precum şi privind libera circulaţie a acestor date. Legislaţie adoptată ca urmare a ducerii la îndeplinire a obligaţiilor constituţionale ce decurg din apartenenţa României la Uniunea europeană şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie
  • NR. 2/2021 - Interviu cu domnul prof. univ. dr. Silviu PIŢURU, prorector al Universităţii de Medicină şi Farmacie „Carol Davila” (UMFCD)
  • NR. 2/2021 - Doru Dorobanţu, Mihaela Mihai - Prezentarea amenzilor aplicate de ANSPDCP în perioada 01 mai – 25 noiembrie 2021

Arheologia dreptului protecției datelor ne duce doar pana in perioada apusului celei de-a doua conflagrații mondiale. In anul 1949, autorul britanic Eric Arthur Blair publica, sub pseudonimul literar George Orwell, cartea 1984. Șocul produs de acest roman și-a definit amplitudinea maxima in anii ’90, cand opera a devenit profetica. Caderea regimurilor socialiste și nevoia de „Big Brother”, cum numește Orwell sistemul de supraveghere video, au imaginat o lume in care riscul folosirii datelor personale in alte scopuri decat cele pentru care au fost colectate devine un prezent periculos. Dupa recomandari, decizii și directive, in 25 mai 2018 a intrat in vigoare cea mai importanta schimbare privind reglementarea confidențialitații persoanelor fizice din interiorul Uniunii Europene, anume Regulamentul 2016/679 denumit generic GDPR (in engleza „General Data Protection Regulation”) privind protecția persoanelor fizice in ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, afectand toate companiile și profesiile liberale. Sancțiunile prevazute de noul Regulament reprezinta o componenta principala, deoarece acestea prevad o amenda de 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri pe grup pentru nerespectarea sau neadaptarea procedurilor interne la cerințele noii legislații. Deja autoritatea de supraveghere din Franța a sancționat cu 50 de milioane de EUR grupului GOOGLE. Regulamentul definește „datele personale” ca fiind orice informații privind o persoana fizica identificata sau identificabila, denumita persoana vizata. O persoana fizica identificabila este o persoana care poate fi identificata, direct sau indirect, in special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un numar de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identitații sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale.

In cadrul art. 6 din Regulament sunt prevazute cazurile in care prelucrarea datelor cu caracter personal este considerata legala: (1) persoana vizata și-a dat consimțamantul; (2) este necesara prelucrarea pentru executarea unui contract in care persoana vizata este parte; (3) este necesara pentru respectarea unei obligații legale; (4) este necesar sa se protejeze interesul vital al persoanei vizate sau al altei persoane fizice; (5) este necesar pentru indeplinirea unei sarcini indeplinite in interes public; (6) este necesar, in scopul intereselor legitime urmarite de operator sau de un terț. Astfel, avem paliere diferite de interes pentru companii și profesii liberale și aș indrazni sa spun ca și in cadrul profesiilor liberale sunt diferențe semnificative intre diferite ordine profesionale. Fiecare profesionist, indiferent de dimensiunea acestuia, este obligat sa realizeze o implementare GDPR care va implica anumite proceduri care sa clarifice modalitatea de utilizare a datelor in conformitate cu noile reguli (procedura de verificare a conflictului de interese, procedura video, procedura arhivare, procedura ștergere date etc.), registre noi pentru prelucrarea datelor cu caracter personal și documente standard adaptate potrivit cerințelor GDPR (fișa consimțamant prelucrare date la notar, de exemplu). Pentru a respecta cerințele menționate in regulament, profesioniștii trebuie sa elaboreze modalitați de cartografiere a datelor cu caracter personal adaptate cu planul de management al operatorului.

Profesioniștii din domeniu vor fi nevoiți sa investeasca in soluții de securitate pentru criptarea datelor, asigurarea confidențialitații, detectarea posibilelor amenințari și gestionarea raspunsurilor catre persoanele vizate (clienți). Dosarele in format fizic sau inregistrarile audio-video trebuie sa raspunda unor obiective sau finalitați specifice, explicite și legitime. Datele colectate in sistemul juridic (date despre parți, acte de stare civile, contracte de societate etc.) cu privire la clienți trebuie sa fie pastrate pentru o durata care nu depașește timpul necesar utilizarii, daca nu exista o prevedere legala in vigoare care sa impuna o anumita durata de pastrare. Exista o cerere foarte mare pe piața și sunt mulți ofertanți in aceasta zona de interes.

Adaptarea la normele GDPR nu trebuie privita ca avand implicații negative asupra planului financiar al entitaților. Profesioniștii pot folosi aceasta ocazie pentru a proiecta și implementa o strategie eficienta de gestionare a datelor și pentru a se indrepta catre o gestionare bazata pe transparența și pentru a obține un echilibru eficient intre rezultatele juridice și obiectivele de business. Aceste masuri reprezinta pentru consumatorii de servicii/bunuri, adica persoanele identificate/identificabile, o masura suplimentara de protecție, iar pentru sistemul juridic contureaza o modalitate de a identifica riscurile prelucrarii neconforme a datelor.

Ideile prezentate mai sus vor reprezenta scheletul noii Reviste pe care v-o propunem. Credem ca aceasta va fi un mijloc eficient de comunicare intre specialiștii din domeniu și practicieni și consideram ca este necesara realizarea unei structuri de dialog științific. Mulțumim Editurii Universul Juridic și directorului Nicolae Cirstea pentru demersurile realizate!

 

gazduire website gazduire web