ASCPD: Știrile false, adevărate bombe invizibile

Administratie Publica

Vizualizari: 8586

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

În contextul Zilei Internaționale a Păcălelilor, anunțul Asociației Specialiștilor în Confindențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) prin care se anunța lansarea pe data de 1 Aprilie 2019 a unei soluții “miracol” privind implementare a GDPR, fără a fi necesară implicarea unui specialist, este o utopie și  nu a fost altceva decât o știre falsă (fakenews), în încercarea de a trage un semnal de alarmă asupra acestui fenomen prezent pe piața din România.

"Fakenews-ul" nu este doar un concept politic. Este și o componentă a Hype[1]-ului de marketing în ceea ce privește Regulamentul European privind Protecția Datelor. Știrile false, dar mai ales profilarea și microtargetarea sunt unele din cele mai de temut arme ale acestui secol, adevărate bombe invizibile împotriva cărora suntem nevoiți să reacționăm.

Rolul ASCPD este să se implice activ în vederea creșterii gradului de conștientizare a importanței datelor cu caracter personal și să lupte împotriva tehnicilor de manipulare și de furt de date, mai ales că în acest moment nu există astfel de campanii în România.

Cu nici treizeci de zile în urmă, ASCPD a finalizat cu succes primul studiu realizat în rândul persoanelor vizate din România, din care reiese, într-o proporție covârșitoare de 76%, că persoanele vizate știu să identifice știrile false și nu au încredere în știrile de pe rețelele de socializare. Astăzi însă, s-a confirmat că este valabil doar la nivel declarativ, realitatea fiind diferită.

În ultimele 3 zile, sute de persoane și-au oferit datele personale în mod gratuit, fiind în căutarea unei soluții doar formale și mai ales ieftină la implementarea principiilor GDPR în propria firmă. Facem apel la toți operatorii să consulte pe site-ul asociației ghidul ASCPD privind implementarea GDPR, apreciind totodată că soluțiile formale, fără implicarea unui specialist, nu îi vor ajuta în procesul de obținere a conformității GDPR.

“Asemenea bisturiului în mâinile unui chirurg priceput, un kit GDPR poate fi un instrument de un real ajutor pentru un specialist în protecția datelor. Dar ce ne facem când bisturiul ajunge pe mâna unei persoane fără experienta în domeniul medical? Te-ai mai lăsa operat de aceasta persoană? Poate comparația este exagerată, GDPR-ul nu te omoară, însa datele tale ajunse din neglijenta în mâini răuvoitoare, îți pot produce probleme foarte mari: furtul banilor din cont sau de pe card, furtul de identitate, credite făcute în numele tău etc. Acestea sunt doar câteva din cele mai frecvente riscuri.”, a declarat Marius Dumitrescu, Președintele ASCPD Romania.

Nu există niciun pericol pentru persoanele care și-au oferit datele personale în cadrul acestei campanii, aceștia urmând a primi prin email un ghid cu tema “Implementarea sustenabilă a Regulamentului UE 679/2016 în România”, baza de date fiind apoi ștearsă.

În prezent gardianul modului în care Regulamentul UE 2016/679 este implementat în România este Responsabilul privind protecția datelor, o meserie nou aparută, care se confruntă probabil cu cele mai mari provocări profesionale, datorită caracterului general și a lipsei de repere unitare.

ASCPD va continua să lanseze campanii de conștientizare dedicate persoanelor vizate, pentru ca acestea să nu cadă în capcana știrilor false sau a atacurilor cibernetice care abuzează de naivitatea sau de lipsa lor de informare.

 

Despre Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) – România

 Asociația Specialiștilor în Confidențialitate și Protecția Datelor (ASCPD) este creată cu scopul de a informa și de a reuni profesioniștii care doresc să gestioneze cu succes punerea în aplicare a Regulamentului General privind Protecția Datelor 2016/679 și a legislației aferente, funcționând ca un organism consultativ profesionist pentru persoane și organizații. ASPDC este o organizație non-guvernamentală, autonomă, apolitică și non-profit care ajută la definirea, susținerea și îmbunătățirea profesiei de Responsabil în protecția datelor și a altor specialiști în domeniu și își desfășoară activitatea în conformitate cu prevederile OG nr.26/2000.

ASCPD ghidează persoanele responsabile în protecția datelor și alți specialiști în domeniul confidențialității datelor în rezolvarea numeroaselor probleme juridice, tehnice și organizatorice pentru a obține un echilibru adecvat între interesele persoanelor vizate, care necesită protecție, și cele ale operatorilor.

Obiectivul ASCPD este de a oferi soluții concrete la problemele cu care se confruntă specialiștii în confidențialitate și protecția datelor, de a crește gradul de conștientizare a legislației și de a oferi membrilor săi un forum în care aceste subiecte să poată fi dezbătute, precum și un loc de pregătire profesională continuă. ASCPD militează pentru îmbunătățirea gradului de conștientizare cu privire la tehnologiile și legile care pun în pericol viață privată, pentru a se asigura că publicul este informat și implicat.

Mai multe detalii găsiți pe www.ascpd.ro

 

[1] HYPE este o strategie de marketing inteligentă prin care un produs sau serviciu este promovat ca fiind un lucru pe care toată lumea trebuie să-l obțină, până în punctul în care oamenii încep să simtă că trebuie să-l achiziționeze.

 

Iți plac articolele dpo-NET.ro? Poți fi la curent cu toate aceste noutăți dacă ne urmărești zilnic pe paginile noastre de LinkedIn sau Facebook. 

NOU! Consultă Registrul Amenzilor GDPR pentru mai multe informații despre sancțiunile acordate în baza Regulamentului 2016/679


Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe DPO-NET.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe DPO-NET.RO, vă rugăm să ne contactati.

Un funcționar public condamnat la 6 luni cu suspendare pentru încalcarea GDPR

Administratie Publica

Vizualizari: 879

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Conform unui comunicat transmis de Autoritata de Supraveghere din Marea Britanie (ICO),  un fost angajat în cadrul Departamentului de asistență și servicii sociale din Dorset a fost urmărit penal pentru accesarea dosarelor de asistență socială fără autorizație. Astfel, în urma unei anchete interne s-a constatat că doamna Shipsey a accesat în mod necorespunzător registrele de asistență socială a patru persoane cunoscute de aceasta, fără să aibă o împuternicire în acest sens.

Michelle Shipsey s-a prezentat în fața Curții de Justiție și a recunoscut infracțiunea de obținere ilegală a datelor cu caracter personal, încălcând astfel art. s170 din Legea privind protecția datelor, fiind condamnată cu suspendare la 6 luni și la plata cheltuielilor de lire sterline 700 plus o suprataxă de 20 de lire sterline.

Hazel Padmore, șeful comisiei de investigare a declarat: "Deși nouă în această funcție, Doamna Michelle Shipsey a fost instruită atât domeniul protecției datelor cât și în domeniul securității cibernetice și, prin urmare, era perfect conștientă de responsabilitățile pe care le avea față de păstrarea confidențialității persoanelor. Acestă condamnare trimite un mesaj clar, că vom lua măsuri ferme împotriva persoanelor care abuzeaze poziția de încredere.”

Nu este prima dată când scriem despre factorul uman în top 3 cauze ale breșelor de securitate. Vezi și articolul Sunt angajații un risc de securitate?

Concluzia rămâne valabilă: Carența unei culturi a responsabilității, în rândul angajaților, privind protecția datelor personale este un factor de risc. Acesta poate fi diminuat substanțial în urma instituirii angajatilor cu privire la importanța protecției datelor în concordanță cu practicile generale și politicile specifice activității companiei. Responsabilizarea angajaților din perspectiva protecției datelor personale va aduce un plus de valoare companiei. Un angajat conștient și informat este un angajat vigilent și care acționează cu responsabilitate, riscurile unei erori umane scăzând, în același timp în care randamentul muncii crește. Mai mult, identificarea rapidă a eventualelor breșe de securitate și respectarea protocolului de răspuns la incidente va minimiza pierderile companiei.

Iți plac articolele dpo-NET.ro? Poți fi la curent cu toate aceste noutăți dacă ne urmărești zilnic pe paginile noastre de LinkedIn sau Facebook. 

NOU! Consultă Registrul Amenzilor GDPR pentru mai multe informații despre sancțiunile acordate în baza Regulamentului 2016/679


Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe DPO-NET.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe DPO-NET.RO, vă rugăm să ne contactati.

A început Războiul de independență al operatorilor de date din România

Administratie Publica

Vizualizari: 3814

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Nu știu alții cum sunt dar eu când mă gândesc la operatorii de date cu caracter personal care își proclamă independența peste noapte mă apucă panica. Numai în ultimele trei luni mi-au trecut prin mână mai multe clauze contractuale care spuneau că

  • "Fiecare parte prelucrează date cu caracter personal exclusiv în baza Contractului principal. Părțile declară și convin că ambele vor acționa în calitate de operatori independenți în ce privește activitățile de prelucrare a datelor realizate în temeiul prezentului Acord" sau că
  • "Fiecare Parte acționează ca Operator separat de cealaltă Parte, și niciuna dintre Părți nu va accepta vreo răspundere pentru o încălcare de către cealaltă Parte a Legislației privind Protecția Datelor cu Caracter Personal. Pentru evitarea oricărui dubiu, Părțile își determină în mod independent scopurile și mijloacele de prelucrare a Datelor cu Caracter Personal. Mai mult, nicio prevedere din Contract sau din prezentul Acord nu va fi interpretată ca instituind o relație de tipul operatori asociați sau operator-persoană împuternicită de operator "

Am intuit motivația unor operatori de a se poziționa cât mai departe de partenerul cu care a încheiat un contract, mai ales pentru a evita măsurile de control sau monitorizare, auditurile organizatorice sau tehnice care ar putea fi solicitate de acest partener. Și totuși, o astfel de clauză strecurată într-un contract de colaborare sau prestări servicii legalizează această practică sau ne poziționează chiar înafara legii ?

In mintea mea răspunsul e simplu: NU, Nu putem să transferăm responsabilitatea respectării principiilor GPDR nici către DPO sau consultant și nici către o altă companie. Statutul de operator sau împuternicit este ceva clar definit de Regulament și exista situații când doua organizații sunt pe rând fie operator, fie împuternicit, în funcție de fluxul de date analizat.

Nu este posibil ca mâine dimineață să convoc AGA și să hotărâm cu unanimitate de voturi că noi nu suntem operatori și astfel nu avem obligațiile ce ne revin din acest statut. Deci, indiferent ce scriem noi într-un contract, orice procesare de date are operatori și împuterniciți la fel cum un copil are părinți. Dar în ziua de azi am văzut și mame surogat, mame care apelează la inseminare artificială și părinți de același sex. Deci poate că există și operatori independenți, doar că nu i-am cunoscut eu încă.

Voi avea ocazia de a aprofunda acest subiect săptămâna viitoare la București, în data de 11 Decembrie 2019, când se organizează a doua ediție a evenimentui dpo.Tools care și-a propus să analizeze motivele pentru care a apărut în România acest nou tip de operator, cu toate că nu se regăsește definit  în Regulamentul 679/2016.

Acest eveniment este organizat de Portalul dpo-NET.ro - Data Protection Officers Network în parteneriat cu Wolters Kluwer RomâniaNeoPrivacy RomâniaDecalex și unCommon Sense Advisory  și se desfășoară sub forma unui workshop, punându-se accent pe analize și studii de caz din domenii precum recrutarea resurselor umane, audit și marketing. Voi avea ocazia să coordonez acest workshop alături de Cristiana Deca, IAPP Romanian KnowledgeNet Chair, Data Protection Specialist și Legal Advisor Decalex  și Daniel Suciu, GDPR Implementation Consultant, unCommon Sense Advisory.  Locurile sunt limitate, taxa de participare fiind de 90 de lei.

Încă vă mai puteți înscrie la Workshop-ul dpo.TOOLS (București, 11.12.2019) „Operatorii independenti, realitate sau inventie ?”.

Ca să mă asigur că am ințeles bine tipurile de procesatori de date și mai ales ca să mă pregătesc pentru workshop-ul de săptămâna viitoare, am fugit la paginile Regulamentului  679/2016 crezând că este undeva o propoziție care mi-a scăpat. Recitesc cu atenție că Operatorul de date stabilește scopurile și mijloacele prelucrării datelor cu caracter personal. Altfel spus, dacă societatea/organizația Dumneavoastră decide „de ce” și „cum” ar trebui prelucrate datele cu caracter personal, aceasta este operatorul de date. Angajații care prelucrează date cu caracter personal în cadrul organizației Dumneavoastră fac acest lucru pentru a îndeplini sarcinile Dumneavoastră  în calitate de operator de date.

Există și situația când societatea/organizația Dumneavoastră este operator asociat în cazul în care, împreună cu una sau mai multe organizații, stabilește în comun „de ce” și „cum” ar trebui prelucrate datele cu caracter personal. Operatorii asociați trebuie să încheie un acord care să stabilească responsabilitățile fiecăruia în ceea ce privește îndeplinirea normelor cuprinse în GDPR. Principalele aspecte ale acordului trebuie comunicate persoanelor fizice ale căror date se prelucrează.

Persoana împuternicită de operator prelucrează date cu caracter personal numai în numele operatorului. De obicei, persoana împuternicită de operator este un terț din afara societății. Cu toate acestea, în cazul grupurilor de întreprinderi, o întreprindere poate îndeplini rolul de persoană împuternicită de operator pentru o altă întreprindere.

Atribuțiile persoanei împuternicite de operator în raport cu operatorul trebuie precizate într-un contract sau într-un alt act juridic. De exemplu, contractul trebuie să precizeze ce se întâmplă cu datele cu caracter personal în momentul încetării contractului. O activitate tipică a persoanelor împuternicite de operatori este furnizarea de soluții informatice, inclusiv de stocare în cloud. Persoana împuternicită de operator poate subcontracta o parte a sarcinii sale la o altă persoană împuternicită de operator sau poate numi o persoană asociată împuternicită de operator numai dacă a primit în prealabil o autorizație scrisă din partea operatorului de date. Există situații în care o entitate poate fi operator de date, persoană împuternicită de operator sau ambele.

Uitați și două exemple clare de relații între operatori:

Operator și persoană împuternicită de operator

O fabrică de bere are numeroși angajați. Aceasta semnează un contract cu o societate de administrare a statelor de plată, pentru efectuarea plății salariilor angajaților. Fabrica de bere îi spune societății de administrare a statelor de plată când trebuie plătite salariile, când un angajat părăsește fabrica sau primește o mărire de salariu și îi furnizează toate celelalte date pentru fluturașul de salariu și pentru plată. Societatea de administrare a statelor de plată furnizează sistemul informatic și stochează datele angajaților. Fabrica de bere este operatorul de date, iar societatea de administrare a statelor de plată este persoana împuternicită de operator.

Operatori asociați

Societatea/organizația Dumneavoastră oferă servicii de babysitting printr-o platformă online. În același timp, societatea/organizația Dumneavoastră are un contract cu o altă societate, care vă permite să oferiți servicii cu valoare adăugată. Aceste servicii includ posibilitatea ca părinții nu doar să aleagă ce babysitter doresc, ci și să închirieze jocuri și DVD-uri pe care să le aducă babysitterul. Ambele societăți sunt implicate în organizarea tehnică a site-ului. În acest caz, cele două societăți au decis să utilizeze platforma în ambele scopuri (servicii de babysitting și închirierea de DVD-uri/jocuri) și vor partaja foarte frecvent numele clienților. Prin urmare, cele două societăți sunt operatori asociați, pentru că ele nu doar că au convenit să ofere posibilitatea unor „servicii combinate”, ci și proiectează și utilizează o platformă comună.

Vă promit că voi reveni săptămâna viitoare cu concluziile participanților la acest workshop care m-au avertizat deja că s-au pregătit cu argumente privind existența acestui timp de operator de date. Până cădem la pace, Războiul de independență al operatorilor din România continuă.

 

 

Iți plac articolele dpo-NET.ro? Poți fi la curent cu toate aceste noutăți dacă ne urmărești zilnic pe paginile noastre de LinkedIn sau Facebook. 

NOU! Consultă Registrul Amenzilor GDPR pentru mai multe informații despre sancțiunile acordate în baza Regulamentului 2016/679


Acest articol este protejat de către dispoziţiile legale incidente și este interzisă copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a acestuia. Articolele publicate pe DPO-NET.RO pot fi preluate doar în limita a maxim 500 de caractere, fără a depăşi jumătate din totalul de caractere, şi cu citarea obligatorie a sursei, cu link activ. Orice abatere de la această regulă constituie o încălcare a Legii 8/1996 privind dreptul de autor. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor și articolelor publicate pe DPO-NET.RO, vă rugăm să ne contactati.

Legea care a permis partidelor să copieze listele suplimentare încalcă GDPR-ul!?

Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 (Regulamentului general privind protecţia datelor), în vigoare de la 31 iulie 2018, „riscă” să fie […]

ACTIVITATEA AUTORITĂȚII CERT-RO CONTINUĂ SĂ FIE FINANȚATĂ DE LA BUGETUL DE STAT ȘI ÎN ANUL 2020

Legea nr. 362/2018 privind asigurarea unui nivel comun ridicat de securitate a rețelelor și sistemelor informatice (sau „Legea NIS”), a suferit câteva modificări prin Legea nr. 231 din […]

Dacă ai votat pe listele suplimentare partidele au aflat totul despre tine. Iată ce poți face

Peste 1.700.000 de votanți au fost înscriși pe listele suplimentare din țară și din străinătate în timpul alegerilor pentru Președintele României din data de 10 Noiembrie 2019. Dacă […]

Protecția datelor personale, subiect controversat în practica instituțiilor publice și a agenților economici din România

Deși a trecut un și jumătate de punere în aplicare a Regulamentului general privind Protecția Datelor cu Caracter Personal (GDPR), încă există multe semne de întrebare cu privire […]

ANAF-ul impune actualizarea documentelor pentru a respecta GDPR

Clienții IFN-urilor si a CAR-urilor trebuie să semneze un nou acord​ prin care sunt de acord ca împrumutătorul să transmită datele personale la ANAF în vederea interogării informațiilor […]

15 recomandări GDPR pentru managerul de spital

“Mie nu mie se poate intampla, am băieți tineri și destepti la IT”  este argumentul unui manager de spital pentru a justifica lipsa de interes, resurse și timp […]

55.000 euro amenda GDPR aplicată unui SPITAL pentru nedesemnarea DPO-ului

Conform unui comunicat al Comitetul European pentru Protecția Datelor, la 12 august 2019, Autoritatea de supraveghere austriacă a aplicat o amendă administrativă unui operator care activează în sectorul […]

ANSPDCP a publicat Raportul activității sale în decursul anului 2018

Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal a publicat pe site-ul său un Raport al activității sale în decursul anului 2018. Conform Raportului, în anul […]

Poliția Română interzice utilizarea Whatsapp în interes de serviciu

Una rece, alta caldă După ce am criticat modul în care Inspectoratul General al Poliției Române (IGPR) a întocmit caietul de sarcini al achiziției controversatului sistem de recunoaștere […]

Societatea civila contestă legalitatea implementării tehnologiei de recunoaștere facială

Mai multe organizații nonguvernamentale au transmis autorităților o SCRISOARE DESCHISĂ prin care îți exprimă îngrijorarea cu privire la respectarea principiilor fundamentale ce țin de respectarea vieții private, prin punerea în […]

Guvernul dorește îngreunarea accesului la informații publice

APADOR-CH (Asociaţia pentru Apărarea Drepturilor Omului în România, Comitetul Helsinki) atrage atenția print-o postare pe site-ul său asupra faptului că „Secretariatul General al Guvernului vrea ca cetățenii care […]

Soluții pentru managementul și securitatea dispozitivelor mobile

Telefoanele mobile și tabletele nu mai sunt doar simple gadget-uri pe care le folosim ocazional ci au devenit extensii ale noastre, fără de care nu mai putem lipsi. […]

Cum păstrăm evidența activităților de prelucrare? Bonus: FORMULAR GRATUIT

Evidența activităților de prelucrare este pilonul central al proiectului implementării GDPR. Atunci când pornim pe lungul traseu al conformității GDPR important este primul pas pe care îl facem. […]

Avocatul Poporului atacă OUG privind vânzarea cartelelor prepay doar cu buletinul

În urma petiției depuse de Asociația pentru Tehnologie și Internet (ApTI), Asociația pentru Apărarea Drepturilor Omului – Comitetul Helsinki (APADOR – CH) și Centrul pentru Inovare Publică despre […]

De ce românilor nu le pasă de viața lor privată ?

La începutul săptămânii trecute citeam despre implementarea unui sistem de recunoaștere facială care va folosi camerele de monitorizare video (CCTV), webcam-urile, telefoane mobile, rețele de socializare și camere […]

Românii vor fi monitorizați de un sistem de recunoașterea facială

Camerele de monitorizare video (CCTV), webcam-urile, telefoane mobile, rețele de socializare, camere ATM din România vor fi monitorizate de un sistem de recunoaștere facială. Controversele din jurul acestei tehnologii […]

Cine sunt campionii GDPR Summer Challenge 2019 ?

68 de participanți, grupati in 14 echipe, au luat startul in concursul GDPR Summer Challenge 2019 GDPR Summer Challenge este o competitie organizata de Dpo-NET.ro – Data Protection […]

Provocările GDPR în sectorul public

Autor: Alina Crăciun, Coordonator Editorial Wolters Kluwer Romania Autoritățile publice au drepturi și obligații specifice în domeniul GDPR, uneori diferite de cele pe care le au entitățile private. În […]

Petiție împotriva obligativității înregistrarii utilizatorilor de cartele pre-pay

În data de 8 August 2019, pe site-ul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale (MCSI) a apărut proiectul de “Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă […]

A început GDPR Summer Challenge 2019!

68 de participanți din 14 echipe au luat startul in concursul GDPR Summer Challenge 2019. GDPR Summer Challenge este o simulare de caz la care participă mai multe […]